Змусити боржника повернути борг, банк може лише після того, як отримає судове рішення. Всі інші методи: телефонні погрози, листи на роботу, прихід додому або вчинення виконавчого напису нотаріуса – поза законом.
Якщо банк погрожує виїзною групою – це порушення закону “Про споживче кредитування”. Цей закон встановлює, окрема, і правила етичної поведінки колектора під час врегулювання проблемної заборгованості.
Можна виділити основні з них:
– для врегулювання простроченої заборгованості, банк може залучати лише колекторську компанію. Національний банк веде реєстр таких компаній. Якщо вас турбує представник установи, якої немає в списках колекторів, то це самозванець і його дії не несуть ніяких наслідків для боржника;
– особиста зустріч кредитора та боржника можлива тільки якщо боржник під час телефонної розмови дав згоду на таку зустріч;
– колектор повинен записувати всі розмови з боржником, і у випадку спору повинен підтвердити, що боржник справді надав зустріч;
– метою зустрічі може бути виключно розмова, під час якої боржнику повідомлять про розмір боргу та умови його повернення;
– кредитору або колектору забороняється принижувати боржника, вводити його в оману про розмір боргу, погрожувати застосуванням адміністративної чи кримінальної відповідальності, або повідомляти, що справа передана до суду, якщо це не відповідає дійсності.
Боржник, як споживач фінансових послуг, може подати скаргу до НБУ, якщо банк погрожує виїзною групою, адже така погроза порушує правила етичної поведінки. Якщо таке порушення виявиться систематичним, кредитора можуть навіть оштрафувати.