Кредитна справа позичальника, яка зберігається у кредитора, містить не тільки персональні дані боржника, а й пов’язаних з ним осіб. Контактна особа по кредиту – це і не поручитель, і не боржник. Це третя особа, яка не несе перед кредитором жодних обов’язків, її роль лише в тому, щоб допомогти банку чи колектору перевірити потрібні дані про боржника та встановити з ним зв’язок, якщо такий було втрачено.
Положення законів, що регулюють захист прав споживачів фінансових послуг встановлюють жорсткі правила для колекторів про те, яким чином вони можуть взаємодіяти з боржником та контактними особами.
5 основних прав та обов’язків пов’язаної з боржником особи:
1. Має право не взаємодіяти з колектором, якщо не надавала свої дані. Людина може бути записана як “контактна особа по кредиту” лише за власної згоди.
2. Повинна вислухати прохання колектора, коли той повідомляє основну інформацію про те, що позичальник зайшов в прострочку та що йому потрібно зробити для погашення боргу. Важливо: колектор не має права вимагати в контактної особи повернути борг замість боржника.
3. Має право просити в колектора назвати своє ім’я та місце роботи.
4. Має право не піднімати слухавку з невідомого номера. Взагалі, колектор може телефонувати лише з офіційного номера, що закріплений за компанією.
5. Має право подати скаргу на дії кредитора до НБУ.
Отже, контактна особа по кредиту – це підстраховка для банку, щоб можна було вийти на контакт з боржником. Проте, ніяких обов’язків по сплаті боргу така особа не має, і претензій до неї висувати не можна.