Основні сторони кредитного договору, це – позичальник та кредитор. Родичі позичальника, це треті особи. Для того, щоб спонукати боржника повернути борг, банк може вступати у взаємодію з родичами лише за дотримання таких двох умов:
● людина надала згоду на обробку її персональних даних;
● така взаємодія представника банку та близької для боржника особи передбачена умовами кредитного договору.
Одним з аргументів кредитора на рахунок того, чи має банк право телефонувати родичам боржника по кредиту є твердження, що номер телефону не належить до персональних даних особи.
Тоді виникає зустрічне запитання: Якщо родич боржника не надавав інформацію про себе банку, то звідки банк дізнався, що він знайомий з боржником? Тому, такі дії банку все одно будуть незаконні.
Навіть якщо допустити, що родич боржника дав згоду на взаємодію з представником банку, то такий представник не має права:
● своїми діями чинити шкоду репутації боржника чи особи, якій телефонує;
● погрожувати притягненням до відповідальності;
● телефонувати з власної ініціативи більш як два рази на день;
● телефонувати в нічний час (з 20.00 до 9.00);
● використовувати автододзвон понад 30 хв на день;
● приховувати інформацію про номер телефону, з якого телефонує;
● просити сплатити борг замість позичальника, або пропонувати якісь умови для погашення боргу, відмінні від тих, які написані в договорі.
Хоча відповідь на питання про те, чи має банк право телефонувати родичам боржника по кредиту є досить очевидною, змусити банк припинити дзвінки досить складно. Якщо ігнорувати не виходить, рекомендуємо записувати розмови, щоб можна було їх потім використати як доказ при подачі скарги в НБУ.